zondag 20 mei 2018

Zondag: bij-tank-dag

Op onze voorbije studiereis naar de Britse Midlands hielden we ‘etappe’ in Lincoln -  de voormalige Romeinse kolonie “Lindum” maar ook de geboorteplaats van de beruchte “tank” uit de Eerste Wereldoorlog (klik hier en hier - zie de tank films). De eerste tank-tegen-tank veldslag ooit - drie Engelse Mark IV exemplaren tegen drie Duitse A7V’s - ging door nabij Villers-Bretonneux (Frankrijk) zo’n 100 jaar geleden eind april 1918...
(verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)

8 opmerkingen:

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Deze tankers heb ik nooit gezien ook niet op de tv. Het is ook heel lang geleden. Deze tankers heb ik jou filmpje gekeken. Zijn nogal wat. Eigenlijk is meer de éne tankers blokken om te zien. En andere meer plat. Best griezelig dingen zijn dit. Er was ook te zien dat je mensen ook op af gingen om te kijken op de filmpje. Ik heb helemaal gekeken naar filmpje. Grappig te zien computer beelden om laten zien hoe tankers hoe de werkt gaat. Interessant. Deze logje is zeker geschiedenis geworden. Vooral leerzaam Gerda en Guido. Fijne pinksterdagen gewenst.

pieterbie zei

Inderdaad, de geboorteplaats van de tank. Lefla's hartje ging wellicht sneller kloppen.
Fijne zondag!

John zei

Goedemorgen Gerda,
100 jaar geleden alweer, en we vechten nog overal in de wereld. De tank, een handig en vernuftig apparaat wat ze wat mij betreft nooit hadden hoeven uitvinden.
Maar dat is mijn mening :)
Ik wens je een fijne zondag.

torfs gilbert zei

Goede pinkster morgen Gerda

ja we merken het dat je terug bent hoor de verhalen en foto's lopen van een band af maar ze blijven boeien en houden je vol spanning naar de volgende,
nog en fijne dag verder

Anoniem zei

Dus daar zijn de tanks ontstaan.
Een leerrijke trip zo te zien.
Fijne zondag.

Haba zei

Goede morgen Gerda. Tanks en ander oorlogstuig hadden nooit nodig moeten zijn. Maar ja de mens is geen lief wezen jammer genoeg. Oorlogen zijn er al zo lang en ze zijn nooit gestopt, alleen maar van plaats veranderd. Ik hoop zelf nooit een oorlog in mijn land mee te maken, maar ik vrees dat ik daar niets in te beslissen heb.

Haba zei

Goede morgen Gerda een fijne dag gewenst vandaag.

Lutje zei

tja, het leger, een oorlog, een tank, het hoort er allemaal bij...
Een @->- voor jou.