zondag 28 januari 2018

Zondag: bij-tank-dag

Naar het einde van het Interbellum toe verloor de tank zijn ‘design’ status aangeleverd door briljante ingenieurs... Dit betekende het einde van het technologische ‘futurisme’ van de tank: van steun en toeverlaat in de “oorlog die een einde moest maken aan alle oorlogen” naar pion en speelbal in een wapenwedloop die te betreuren nog steeds verder duurt... 


Het prototype van de Russische zware tank waarvan hier een schaalmodel, is voorgesteld in 1931 en de productie begon in 1932 (klik). Ontwikkeld als voorhoede en steun voor infanterietroepen zijn er in het totaal tijdens de periode 1933 tot 1941 een 500-tal T-28 exemplaren gemonteerd in de Putilov-Kirov tractorfabriek te Sint-Petersburg (toen Leningrad) – maar behoorde toen al als ‘verouderd’ tot de vooroorlogse generatie tanks... 
Dit schaalmodel was een afscheidsgeschenk aan een hoge Sovjet officier voor bewezen dienst. De T-28 was een medium zware tank met meerdere geschutposten (3 vooraan en 1 achteraan) – een ‘rijdend fort’ dat sterk herinnert aan de Franse zware pantservoertuigen uit de jaren na de Eerste Wereldoorlog: de Char B1 (1921) en de Char 2C (1917-1921) (klik) ofte Char de Forteresse uit het late Interbellum - de (1937, uit de Forges et Chantiers de la Méditerranée) (klik). Dikwijls wordt ook naar de revolutionaire Britse A1E1 Independent tank verwezen, ontwikkeld in 1922-1923 door Vickers-Armstrong. Ook al stond deze tank model voor een aantal buitenlandse ontwerpen – in Groot-Brittannië kwam hij nooit verder dan een prototype (klik) . Het project mislukte...
(verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)

14 opmerkingen:

Natasja zei

Wat bijzonder dat jullie dan het schaalmodel in bezit hebben hè? Ik wens jullie een fijne zondag toe..

Yova zei

Goedemorgen Gerda,
Deze tank ziet nog goed uit. Guido heeft veel verzamelaars in huis. Deze exemplaar is wel bijzonder om te zien. Het was zware tanks geweest zo te zien. Je verhaal is interessant om te lezen hoe vroeger tijd gebeurd was geweest. Ik wens jou fijne zondag. En Guido ook!

Lutje zei

ja, als ik dit zo lees denk ik; "hoe komen die daar toch aan"!
Echte kenners en verzamelaars zijn jullie
Een @->- voor jou

torfs; gilbert allemaal foto's zei

Goede morgen,Gerda

ik moet het blijven herhalen, knap lees werk en goed illustratie heel knap werk en weer en stukje rijker aan informatie waar voor dank
nog en fijne zondag

willy zei

interessant om lezen Gerda

en wat een verzameling heeft Guido toch

prettige zondag

Anoniem zei

Die verzameling van Guido lijkt onuitputtelijk.
En die info blijft de moeite waard om lezen.
Fijne zondag.

Terrebel zei

Ook al is dit model verouderd, ik zou er niet graag tegen vechten. Wat een bijzonder stukje van Guido's verzameling weer, lieve Gerda!

Marjolijn. zei

Het mag dan een mooi kadootje voor een hoge pief zijn, maar nu toch mooi in jullie bezit...!!
Fijne avond.

Merel zei

Dat is nogal een verzameling

Ik ben eindelijk uit die lappenmand geraakt

Nikki zei

Voor jou een gouden zonnetje,
Voor jou een zilveren maan,
Voor jou een weg met rozen,
Voor jou een handvol sterretjes,
Voor jou de mooiste roos,
Nikki

Haba zei

Goede morgen Gerda. Ik kom je een heel fijne week wensen, te beginnen met een heerlijke maandag :)
Aan de collectie van Lefla lijkt geen einde te komen, wat heeft die man een geweldige verzameling in bezit.

willyduvel zei

Er komt geen einde aan die verzameling he mooi en groots ! Nu vraagje als't mag :: Zware tank ..................maar wat is zwaar ?? Vergelijkbaar met de amerikaanse of? Wel sterk die drie kanonnen De munitie moest toch ook mee! Indrukwekkend !! Grts

Haba zei

Goede morgen Gerda, een fijne dinsdag gewenst.

pieterbie zei

Tiens, nooit bij stilgestaan dat Leflamand's verzameling ook tanks bevatte van na de Eerste Wereldoorlog.
Dit niettegenstaande ik zijn verzameling met mijn eigen ogen heb mogen zien.
Maar goed, ik moet toegeven dat ik weinig kennis heb over oorlogstuig.
Ik heb meer aandacht voor het menselijke leed dat met zo'n rampen gepaard gaat.
Niet dat ik daarmee wil zeggen dat jullie daar niet mee begaan zijn, ik weet dat jullie heel meevoelend zijn.