woensdag 7 juni 2017

GVSALM reis 2017: Sint Chrysole


De pas gerestaureerde Collegiale Sint Chrysole in Comines is gebouwd in een schitterende Moorse art deco stijl met een structuur in gewapend beton ontworpen door Maurice Storez & Dom Bellot in 1925-1929. De glasramen van Hollart uit 1935-1938 zijn deels in Nieuwe Stijl uitgevoerd.
Jammer genoeg konden we het interieur niet bezoeken maar het exterieur is ook de moeite waard!
Het belfort naast stadhuis is UNESCO werelderfgoed.
De foto's ervan kan je hier (klik) bekijken

21 opmerkingen:

Lutje zei

awel; je foto's zijn mooi, soms moet je geen binnenkatn bekijken, dit is ook mooi.
Eén @->- voor jou

Marjolijn. zei

En zo mooi in het zonnetje...!
Fijne dag meis.

Ineke Vogel zei

O, het exterieur is zéker de moeite waard, schitterend!
En al dat mozaiek, prachtig!
Heel mooi op beeld vastgelegd Gerda'tje.
Fijne dag.
xx, Ineke

Morgaine zei

Uh nu heb ik een probleem, ik vind de allereerste foto, die toren, die vind ik schitterend!!!!! hahahaha

De andere ook, maar mijn aandacht zou constant bij die zeer bijzondere bolle toren blijven denk ik als ik daar stond ;-)

X

torfs gilbert zei

morgen Gerda
weeral en mooie reeks en blijkbaar heel goed weer ik ben aan mijn reeks aan het werken om te plaatsen maar met 270 foto's is het wel wat zoeken hoor maar ze komen er aan nog fijne groeten

John zei

Dat is geen lelijk gebouw. Er komen ook heel wat mensen op af zie ik.
De gebruikte kleuren zijn ook prima. Het is al met al een zeer mooi geheel. Puike foto's ook.

Garfjeuh zei

Mooi hoor Gerda !
Fijne week.

Catherine Boone zei

Moors en Nieuwe Stijl, op zich een vreemde combinatie maar toch een heel geslaagd geheel. Jij hebt het heel goed verbeeld en verwoord. Dank ook voor jouw reacties bij mijn (b)logjes. Ik kruip weer in de pen en in het fototoestel ...

willy zei

prachtig met die Moorse invloed Gerda

een uitzonderlijk bouwwerk in deze streek

prettige dag

klaproos zei

prachtig verslag lieve gerda, en jouw kunstzinnige fotografie doet er een flinke scheut bovenop, mooi om het gebouw in de autoruit te fotograferen, knap gezien,
je bent een toppertje, met klikvingertje,
dank je wel Gerda, ook voor je steeds weer zo lieve reacties bij mij

xxx

willyduvel zei

Dat is betrekkelijk nieuw 'k denk machinesteen of ben 'k er weer (de zoveelste keer)naast Héél stijlrijk Grts

Marlou zei

Goedmiddag lieve Gerda...

ja... een verslag van dat gebouw kan ik wel aan jou overlaten.
Ik krijg een mooi beeld van dat schitterende gebouw!!
Dank je wel...

Groetjes van Marlou

.

Lies zei

De buitenkant is machtig mooi, Gerda !
Lie(f)s.
@Onze oogst wordt gedeeld...

pieterbie zei

wat een prachtige architectuur, ik wist niet dat zoiets bestond.

A van de Aa zei

Volgens mij een bouwsel waar jij wel van kan houden *Winkie*
Gtje fijn weekje nog .....*Wink*

Haba zei

Goede avond Gerda, ik ben net weer thuis van mijn oppasdienst en heb daar gezellig meegegeten. Afwassen hoef je tegenwoordig niet aan mee te helpen, want mijn kinderen hebben beiden een afwasmachine in huis. Hier thuis ben ik de afwasmachine, nog altijd met teiltje en vatenkwast :) Geen punt want veel afwas heb ik in mijn eentje meestal niet.

Nu de bouwkunst, inderdaad duidelijk Moors, het geheel deed mij eerst denken aan een moskee, wat vorm en kleur betreft. De uientoren is ook een mooi bouwwerk kortom, jullie hebben weer veel moois gezien en jij hebt alles weer geweldig mooi vastgelegd.
Welterusten ik duik mijn bed zo in want kleindochters blijven een tikje vermoeiend voor oma's maar wel heel leuk.

Haba zei

Goede morgen Gerda een fijne donderdag gewenst.

Anoniem zei

Indrukwekkend hoor. Je verwent ons opnieuw met een mooi fotoverslag

christiene zei

Ha gerda,je laat veel verschillende bouwwerken zien
heel bijzonder!!
groetjes Christiene.

Natasja zei

Wat een bijzonder gebouw, dat past eigenlijk niet in deze westerse werelds, zo warm zo sierlijk zo posters... ben benieuwd hoe die van binnen er uit ziet... daar zal ik dan toch zelf naar toe moeten😜

Mirjam Kakelbont zei

Wat een gebouw! Heel terecht dat het op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. De kleuren, de vorm, het gebruikte materiaal...allemaal even schitterend. Oh, en je foto's natuurlijk ook (-: