donderdag 20 april 2017

Dok Noord: modern

Dok Noord ligt ten noorden van de kuip, in de 19de-eeuwse gordel binnen de stadsring. De site bevindt zich in de "Heilig-Kerstbuurt" op ongeveer 500m van het centrum en ten zuiden van de 19de-eeuwse wijken "Voormuide" en "Muide-Meulestede". Het terrein ligt langs het Handelsdok, dat in verbinding staat met de noordelijk gelegen zeehaven van Gent.

Dok Noord is een bijzonder project aan de noordrand van Gent. Het gaat om het verlaten bedrijfsterrein van wat ooit één van de belangrijkste metaalgieterijen van Gent was. Op de site bouwde de bekende industrieel Charles Louis Carels in het midden van de 19de eeuw machtige stoommachines en later ook locomotieven en spoorwegmaterieel. De oude hallen en de statige gevel van de locomotiefhal maken nu deel uit van de residentiële ontwikkeling van het terrein. Het ‘masterplan’ en de voornaamste residentiële ontwikkeling van een appartementencomplex van 80 eenheden en een appartementsgebouw van 59 wooneenheden met ondergrondse garage, en de uitwerking van de aanliggende parken gebeurden n.o.v. ‘Atelier 4 Architecten’ (opdrachtgever 'Unirest NV Belgium'). Zie voor nog meer uitleg hier (klik) en voor de foto's hier (klik)

19 opmerkingen:

Lutje zei

mooi zijn die foto's, het is voor mij wel een onbekend deel van deze stad.
Die fiets is wel mooi bewerkt
Eén @->- voor jou

torfs gilbert zei

Wel ik moet zegen dat ik wel wat bij leer van de stad Gent,en de foto's tekenen wel de contrasten goed af mooi werk hoor

Morgaine zei

hahahaha wat denk je Gerda, welke foto ik nu het leukste vindt!!! De fiets natuurlijk!

De rest zit er ook erg mooi en puntgaaf uit!

OT: de huisarts is heel goed gegaan, ik ben weer in traject van prikken en voel mij al stukken beter, morgen weer, komende 5 weken 2x per week een B12 injectie, daarna eens per maand... er was een miscommunicatie, die had al moeten gebeuren na de laatste test in jan. Na een maand weer laten zetten, maar de assistenten hadden dat even vergeten te vermelden...

X

John zei

Goeiemorgen Gerda,
Ik behoef geen verdere uitleg na het zien van je foto's. Een prachtig terrein, en ik snap dat het zeker voor jou met je achtergrond heerlijk was daar te lopen en nadien te foto's te bekijken die je er genomen hebt.

Tine de Jong zei

Een heel informatief blogje met de daarbij behorende foto's . Graag ontmoet Gerda.

Natasja zei

Wat leuk zo'n versierde fiets!! Je laat ons maar weer mooi prachtige plaatjes zien!!
Ot heb zelf nog geen tijd gehad om te bloggen😜

christiene zei

Ha Gerda je hebt weer flink je best gedaan,ziet er modern uit.
leuk de fiets met een jasje aan, komt zeker dat het zo kou is.
Fijne week,met een zonnetje.
Groetjes Christiene.

Lies zei

'k Vermoed, een mooie site, Gerda.
Lie(f)s.

Haba zei

Goede middag Gerda, goed dat ik nog even langs kom, ik zie dat er een vers log staat. Mooi om dat gebied op deze manier tot woongebied te maken. De oude contouren zijn in deze bouw nog steeds goed herkenbaar. En jij hebt het met je foto's prima in beeld gebracht.
Ik wens je een fijne middag en avond toe.

willy zei

een mooi project en fraai in beeld gebracht Gerda

prettige dag

Marjolijn. zei

Knap werk meis, hoe men oud en nieuw weer zo mooi samen gevoegd heeft.
Jij hebt er weer een mooie serie van gemaakt.
Fijne avond.

A van de Aa zei

Helaas gaat het nieuwe niet altijd goed samen met het oude, maar het oude gelukkig wel met het nieuwe....
Gtje, fijne week nog verders *Winkie*

merel zei

die fiets die doet het wel
en oud en nieuw : goed dat het kan

pieterbie zei

echt toch wel een heel mooie site, hoor.
die jij heel mooi in beeld bracht.

Haba zei

Goede morgen Gerda, vandaag weer gaan zwemmen en ik zal mijn kilometer wel weer halen tenminste dat lukt me de laatste tijd iedere keer wel. Ik wens je een fijne vrijdag toe.

Albert y Mara fotoblog zei

Er is door ons nog veel te bekijken in Gent. Helaas is van tevoren het weer niet in te schatten, en met regen een stad bekijken is gewoon een ramp. Dan toch maar even naar Málaga stad. Fijn weekend en tot zwijmels.

Catherine Boone zei

Goedenavond Gerda. Ik vind het jammer dat er een stukje erfgoed is verdwenen aan de ene kant maar aan de andere kant zie je de perfecte integratie van oud met nieuw. De stad Gent is in dat opzet wel geslaagd. Er zijn voldoende voorbeelden gekend. Ik ga dit weekeinde naar de Food Market aan 't Baudelo. Sinds de bieb daar weg is, heb ik het gebouw niet meer bezocht. Uiteraard ken ik de firma Carels want heb in het najaar van 2016 geschreven over ( station Gent-Zuid ). Weer een educatief en informatief logje van jou. Ben benieuwd naar de volgende ervaringen. Groetjes van trouwe lezeres Catherine

Anoniem zei

Zo leer ik veel bij over jouw stad.
Mooie foto's.

willyduvel zei

Mooie beelden van deze aparte plek Gerda !! Grts