vrijdag 7 oktober 2016

Dagblad Vooruit

Tijdens de voorbije Open Monumentendag bezochten we ook het voormalige redactiekantoor van ‘Dagblad Vooruit’ (klik). Dat werd in 1930 ontworpen door architect Fernand Brunfaut (°1886-†1972) voor de redactie van het dagblad Vooruit en de drukkerij ‘Het Licht’. Het is van buitenaf het meest herkenbaar door de zes tweezijdige erkers uit glas- en ijzerwerk die het gebouw zijn sierlijke en herkenbare uitstraling geven. De oorspronkelijke gevel van een reeds bestaande 19e eeuwse herenwoning kwam op die manier vol uitbundige en kleurrijke geometrische art deco-elementen te zitten. Voor de foto's ervan hier klikken. 
En voor morgen (of vandaag als je dit nu pas leest) een heel fijn weekend gewenst!

20 opmerkingen:

Ferry - Jacqueline zei

Goedemiddag Gerda,
Wat zijn de gebouwen heel mooi uit. Van binnen ziet prachtig uit. Vloeren is heel apart om te zien./ Lood ramen vind ik mooi om te zien. Van buiten van deze gebouw ziet ook indrukwekkend uit. Ik vind je foto's heel mooi geworden. Backstay Bar komt mooie dame eruit. Bah dooie duif om te zien op de foto kreeg ik erg kippenvel van. Brrr.....Wat zielig nou. Zeker tegen gebouw gevlogen?

Fijn weekend.
OT: Ik doe nog rustig aan. Het moet steeds slijten. Ik hoest nog behoorlijk hard. Ik ben voor eerst heel even op de balkon gegaan kijken naar dooie bloemen. Het is niet zo koud vond ik.

Catherine Boone zei

Goedemiddag Gerda. Heel mooi reportage heb je weer samengesteld. Ooit heb ik deze perstempel ook ontmoet. Vind alleen jammer dat er heel veel qua interieur is verdwenen maar er zijn wel andere dingen die te moeite waard zijn om deze van dichtbij kennis te maken. Deze heb jij hier heel goed verbeeld. Ik hoor de drukrollen bezig. ;-)

willy zei

een prachtig gebouw dat daar toch wat stond te verkommeren Gerda..

gelukkig heeft het een nieuwe bestemming gekregen

een pareltje van de architectuur

prettige dag

ps: bedankt voor je leuke reactie

Lies zei

Speciaal, Gerda, mooi én kleurrijk !
Lie(f)s.

Marjolijn. zei

Mooi gebouw...!
En helemaal goed dat er een mooie bestemming voor gevonden is.
De jeugd zal het waarderen, dat ze in zo'n mooi gebouw kunnen logeren.

FRANK103 zei

Mooi kantoorgebouw, heel sfeervol! Maar inderdaad, wat heeft die dode duif daar mee te maken, of begon die over vakwerkhuizen? ;-)

Mirjam Kakelbont zei

De buitenkant heeft een mix van art-deco en statig saai pand. Terwijl de binnenkant zo kleurrijk is! Dán zou ik er wel willen werken. Heel mooie architectuur ook. Wat kun je je vergissen als je alleen naar de buitenkant kijkt. Maar ja, dat is met mensen ook...
Lieve groet

Terrebel zei

O, ik ben dol op erkers, lieve Gerda! Maar dat wist jij natuurlijk...

Fijn weekend ook! x

curieuzeneuzemosterdpot zei

s c h i t t e r e n d ! ! !
de architectuur is al heel bijzonder om zien en dan dit alles te mogen bewonderen doorheen jouw ogen .. ja, dat maakt het allemaal nog zoveel mooier en bijzondersterderrer! :-))

dankjewel voor dit hemels album, gerda!! ik heb ervan genoten!!

fijn weekend,

Haba zei

Goede morgen Gerda, prachtige foto's van deze stijl. Echt doorgevoerd tot in de details. Bij de dode duif werd ik even uit mijn art deco stemming gehaald dat was geen element dat ik graag wilde zien.
Ik wens je een fijne zaterdag toe.

klaproos zei

Fantastisch Gerda hoe jij dit weer in beeld brengt,
mooi dat lijnenspel,
de duif vind ik wat minder.. begrijp de intentie niet, is die tegen het gebouw gevlogen?

Maar hoe dan ook,
alles is mooi, en ik heb genoten
xxx

pieterbie zei

Dat album van jou ziet er prachtig uit, maar ik blijf problemen hebben met photobucket. Toont foto 1, springt dan naar foto 4 en loopt daar vast.
Heb het dus opgegeven.
Ga misschien eens in 't echt naar dit fijne gebouw moeten gaan zien.
Prettig w-e!

merel zei

prachtig zeg en heel kleurrijk ook goed dat het bewaard is gebleven
voor jou ook een fijn weekend

A van de Aa zei

In een momentje liep ik een monumentje achter hier.. *Winkie*
Altijd leuk als je op de monumentendag een gebouw kan gaan bezichtigen, helaas ontbrak het bij ons de afgelopen jaren de tijd.
Fijn weekend Gtje....

Morgaine zei

Nu zit ik in Amersfoort de stad waar Mondriaan vandaan komt geloof ik, het Mondriaanhuis staat hier. Zit ik naar jouw foto's te kijken en ik moet aan hem denken qua kleurgebruik in dat pand, hahahaha

De enige kleur die ik mis is blauw ;-)

Wat prachtig en eigenlijk helemaal bij de tijd zo met de mozaïek en de kleuren, ze waren vroeg modern, prachtig!

X

Anoniem zei

Dode duif of niet, het is een prachtige reportage geworden over een stukje geschiedenis uit Gent. Helaas zijn de tijden ondertussen veranderd.

Albert y Mara fotoblog zei

Met het mooie weer waren het wel heel wat foto's om te bekijken. Het is nog steeds geen binnen-weer in Los Boliches/Fuengirola met overdag ruim 25 graden, zonnig en licht bewolkt. Bij jou in Evergem "slechts" 16 graden en half bewolkt. Scheelt bijna 10 graden. En Imposant gebouw dat van ex Dablad Vooruit
Nu even over je foto's: nummer 21, altijd weer die smartphone;
nummer 23: mooi vastgelegd die dooie duif
en nummer 43, dat koffertje past mooi achterop mijn MGB uit 1973.
Vanuit Andalucia groeten van Mara en mij. Salu2 Albert en tot bij-tank-dag.
P.S. GEEN enkel probleem gehad op jouw album in Photobucket te bekijken.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik ga straks de verjaardagen van mijn kleindochter en haar pappa vieren, dus ik ben weg voor je bijtanklog :)
Fijne zondag gewenst.

es zei

Je foto's van de open monumentendag uitgebreid bekeken. Wat is die art deco prachtig. Vooral wanneer je er doorheen kunt wandelen en het zo tastbaar is...

Marlou zei

Goedemorgen lieve Garda!

Dit is weer zo'n monument om bij te kwijlen...Het schiterende trappenhuis en de mozaiekvloeren.
Inderdaad uitbundig en kleurig...
Ik kan er uren naar kijken en de details in me opnemen.

Dank je!
Dag1 Groetjes van Marlou

.