maandag 8 augustus 2016

PFORZHEIM GASOMETER PANORAMA

Goede morgen lieve webbies en ik hoop dat die het begin zal zijn van een al even goede week!

Vandaag gaan we nog even verder met onze trip langs de Limes. We hielden een uurtje halt in PFORZHEIM, een Romeinse stad-stichting verder continue bewoond gebleven in de Frankische periode en de middeleeuwen (Pforz-Heim = Port(u)s-Heim) voor een vrij bezoek aan het in juni 2016 eindigende attractie ROME 312 AD 'ingeblikt' in een gazometer, geslaagd gerestaureerd industrieel erfgoed. Hoe zag het antieke Rome eruit op het hoogtepunt van de Pax Romana? De 360° panorama-sensatie door kunstenaar Yadegar Asisi, bekend om zijn 'panometer-revivals' (Berlijn, Dresden, Leipzig), met daarbij de begeleidende tentoonstelling Leven in de tijd van keizer Constantijn de Grote, was het bekijken overwaard! 
Klik hier voor een impressie ervan.

19 opmerkingen:

John zei

Goedemorgen Gerda,

Ik heb de laatste tijd ongelooflijk veel moeite je foto's te zien en vraag me af of dat aan mij ligt of dat photobucket zoveel problemen heeft? 1 foto aanklikken om hem groot te zien en de site loopt vast.
Ik kan me voorstellen dat de tentoonstelling het bekijken overwaard was. Wat ik er van in het klein zie s gewoon de moeite.
Ik wens je een fijne maandag.

Ferry - Jacqueline zei

Goedemorgen Gerda,

Wat ziet deze foto's prachtig uit. Wow hoop foto's heb je gemaakt. Deze museum ziet apart uit. Heel mooi deze gebouw. En zo hoog deze museum. Romeinse tijd was toen vroeger uit. Het is geschiedenis daar om te zien. Ik heb je foto's genoten om te zien.
Fijne week.

klaproos zei

Goeiemorgen sweet heartje van me :-)
je foto impressie is zalig:-) om doorheen te struinen,
ik ben zo blij dat ik aan jouw hand mee musea in mag, want ik kom er eigenlijk vele te weinig, als ik mag kiezen, ( en dat mag ik ) buiten of binnen dan ga ik met m'n jongens naar buiten :-)

ik heb genoten gerdakelief,
dikke knuffel voor jou voor al het noeste werk wat jij zo graag doet.
xxx

Marjolijn. zei

Een stop van een uurtje om het museum te bekijken en dan ook nog zoveel foto's, knap hoor...!!
Je hebt vast alleen maar door de lens gekeken.
Mooie dag vandaag.

willy zei

fraaie architectuur in dit industrieel erfgoed Gerda

een genoegen om dit te kunnen bekijken

prettige dag

Natasja zei

Was je er werkelijk maar een uur?? Ik hoop wel dat je zelf nog hebt kunnen genieten van al het moois wat er te zien was, of doe jij het naderhand op de foto's?
Ot: vanmiddag maar weer naar de dokter gister was ik zo goed als doof! Toch nog naar de Boekenmarkt in Deventer geweest. Vanmorgen popte een oor open...

Morgaine zei

Wauw, dit vind ik dan weer ontzettend een super serie van a tot z, vanaf foto 9 t/m 35 helemaal, hahahaha ;-)

Ik wens jou een hele fijne maandag toe!

X

pieterbie zei

indrukwekkend stuk industriële recyclage hebben ze daar toch neergezet, ben onder de indruk.
Gezien ik Rome zelf pas een goed jaar terug bezocht, zijn er veel zaken die voor mij ook herkenbaar zijn.
Heel mooi in beeld gebracht en afgewerkt ook!

A van de Aa zei

Zeer genoten van je impressie, maar ga nu weer verder met de vakantie....
Gtje, een snelle zwaai en bye van die A.

Mirjam Kakelbont zei

Ik word door jou op mijn wenken bediend: ik heb net een boek gelezen over Constantijn de Grote, wat een toeval!
Prachtige Romeinse kop. Blij dat ie heelhuids uit de grond is gekomen.
De foto op je blog wekt de indruk dat het om een lomp gebouw gaat, maar dat is het helemaal niet (ik bedoel dit niet als kritiek.)
Mooie voorstelling heb je er voor ons weer van gemaakt.

Anoniem zei

Knap werk Gerda! Wat jij bereikt hebt op één uurtje. Dat er zoveel mooie gebouwen bestonden wist ik helemaal niet en dan al die Romeinse overblijfselen, mooi...

Suske. zei

In een uur kan er veel gebeuren en dit logje is daar het bewijs van.
Alle foto's lonen de moeite om te bekijken.
En de werkweek is goed begonnen bij mij.

Terrebel zei

Wat een prachtige serie weer, lieve Gerda! En wat kunnen die oude Romeinen ons nog veel leren over architectuur, planologie, kunst,...

FRANK103 zei

Hoi Gerda, in Amsterdam Sloterdijk staat ook zo'n gasfabriek, de Westergasfabriek, nu in gebruik als tv studio. Die gashouder die hier op het dorp stond is al lang verdwenen, jammer eigenlijk dat er zo weinig van bewaard is. Van die Romeinen is wel heel veel bekend, mooi schilderij!
Pforzheim ben ik zelf nog nooit geweest, maar het station schijnt erg indrukwekkend te zijn, ook echt een bezoek waard!

Lies zei

In stukjes en beetjes gekeken, Gerda. 't Is daarom niet minder mooi. Eerst wilde jouw fotoprogramma niet..., en nadien protesteerde mijn windows (wegens teveel...).
Lie(f)s.

Lutje zei

wat jij allemaal doet en ziet op een uurtje, of een korte stop, dit zijn je foto's wel waard....
@->- voor jou

Haba zei

Goede morgen Gerda. Een uur zeg je, het lijkt me nauwelijks voldoende om zo'n mooie fotoreportage te maken. Mijn viel de foto op van de oude zuil en dan die twee nieuwe erbij (ik geloof foto 41 ) mooi dat oud en nieuw zo op één foto gevangen.
Ik wens je een fijne dinsdag toe.

willyduvel zei

Wat Jij ons laat zien van een zo kort bezoek Super Grts

Merel zei

Zo veel moois en dat op een uurtje tijd
Dank je wel dat we dankzij jou er ook van mogen genieten