vrijdag 22 juli 2016

WEISSENBURG - STAD


In het romantische stadje WEISSENBURG-IN-BEIEREN met één der mooiste middeleeuwse Duitse stadspoorten brengen we ook een bezoek aan het recent heropend museum annex UNESCO-Werelderfgoed Limes-infopunt. Een klein maar uniek museum dat de grootste Romeinse schatvondst van Duitsland bezit: een schitterende verzameling van o.a. zeldzaam mooie bronzen godenbeelden als 'depotvondst' van meer dan 100 unieke voorwerpen (vermoedelijk uit een tempel) in 1979 ontdekt vlak bij de thermen, en ternauwernood en niet zonder problemen voor het nageslacht gered uit de antiekhandel door de Beierse overheid, in bewogen omstandigheden die aan de redding van de Bronstijd schijf van Nebra (klik) doen denken...  
De foto's van het stadje kan je zoals steeds hier (klik) bekijken, in een volgend log trekken we naar het museum zelf. Maar eerst wil ik jullie een heel mooi weekend toewensen, geniet er allemaal van!

20 opmerkingen:

Haba zei

Goede morgen nogmaals. Ik zag net je nieuwe log, een mooi stadje met veel kleurige en vakbouwhuizen. Nu ben ik nieuwsgierig naar het museum, maar dat is dus even geduld hebben lees ik :)

Marjolijn. zei

Mooie kleurige huizen in het oude stadje...!
Dat ziet er gezellig uit.

Op naar een mooi weekend, en geniet volop.

Lutje zei

er staan daar mooie huisjes, en die poort doet me echt aan een stad denken,
het is daar mooi om eens te gaan kijken.
@->- voor jou

John zei

Goedemorgen Gerda,
De wandelgang naar het museum toe was al de moeite. Wat een mooie kleurrijke huizen staan er zeg.
Ik heb trouwens een vraag. Of ik vraag het mezelf af. Gaan jullie vaak met de zelfde groep mensen op deze trips want ik meen toch mens op de foto's te gaan herkennen haha OF zit dit tussen mijn oren?
De foto's zijn weer zoals gewoonlijk prachtig.

ot: mijn camera in de kluis maar niet mijn Nexus :) Ik kan daar mee uit de voeten namelijk. En dank voor je open reactie bij mij.

Marlou zei

Goedemorgen Gerda!

Weissenburg!
Een stadje om te onthouden en te bezoeken!
Wij scheuren er op weg naar Oostenrijk eigenlijk altijd langs heen.
Niet leuk! Want ik zie nu bij jou wat ik allemaal mis steeds met dat gejakker...
Heel bijzonder!
Dank je voor de tip...

Goed weekeinde!
Groetjes van Marlou

.

klaproos zei

prachtige romantische plaatjes Gerda, daar hou ik wel van:-)
lekker om samen doorheen te zwerven, ( zonder honden)
je hebt je klikvinger weer helemaal de kost gegegevn.

zalig toch als je zo geniet hé.
dat doe je goed gerda

xxx

Terrebel zei

Mooi dat het idee dat mensen in de Bronstijd 'dom' waren weer even onderuit wordt gehaald, lieve Gerda. Ik denk dat wij nog steeds veel van onze voorouders kunnen leren!

Heb weer genoten van jullie wandeling!

Lies zei

Heel aparte gevels ook, Gerda !
Lie(f)s.

willy zei

WEISSENBURG..

mij onbekend ,maar wat een wat een mooi stadje Gerda

prachtige foto's

fijne zomeravond

Natasja zei

Mooie vakwerk huisjes zeg!! Volgens mij zijn jullie elke week wel in een museum of niet? Mooie reportage weer!! Ot ik ben nog in het land van de scheve toren nog twee weken te gaan, heerlijk genieten!!

Mirjam Kakelbont zei

Ik heb nog nooit van zo'n hemelscherf gehoord. Dat zegt waarschijnlijk alles over mij (-:
Ben net een boek over Jacoba van Beieren aan het leven. Wat een leuke samenloop van omstandigheden.
Fijn weekend en lieve groet

Anoniem zei

Een prachtig stadje om de naam te noteren en te bezoeken Gerdaake. Echt genoten van de mooie gevels

curieuzeneuzemosterdpot zei

je neemt ons mee naar een droomplekje, gerda!
zo mooi als jij het in beeld brengt .. kan het geen 1! :-))

fijn weekend,

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik wens je een fijne zaterdag toe.

Morgaine zei

Mag ik dat huisje op foto 22 en 23 hebben en in wonen? ja graag!

Wauw, wat prachtig mooi!

X

FRANK103 zei

Ik ben altijd gek op Duitse stadjes, met hun leuke vakwerk huisjes en hun restaurantjes waar je zo lekker schnitzel kan eten! Dat er ook Italiaanse elementen aanwezig zijn vind ik minder, hoe makkelijk plaats je niet een Italiaans gebouwtje op de modelspoorbaan en slaat binnen afzienbare tijd het roestduiveltje in mijn fraaie germaanse locomotieven? Heel hacheljk!

Catherine Boone zei

Heel leerrijke wandeling. Je hebt de stad heel mooi verbeeld met haar prachtige geuren en kleuren. Heel veel monumenten ook in jouw fotoreportage met het kasteel als mooie afsluiter. Knap werk van jou, Gerda. Vele groetjes van een trouwe blogster. Catherine

Suske. zei

Zo leer je ons weer mooie plaatsen kennen.
Je verwent ons.
Fijne zondag.

pieterbie zei

amai, zeg ,Gerda, een heel mooie plek waar jij heel mooie foto's van gemaakt hebt.
Ik zie een rond huis/gebouw in een van je foto's, vraag mij af als daar dezelfde redenering achter steekt als in het VK. Ben net terug thuis, ik fotografeerde ook opnieuw ronde gebouwen in het VK. Ga er later op terugkomen op mijn blog.

Ferry - Jacqueline zei

Wat leuk dat jullie daar bent geweest. Wat heb je schitterend mooie huizen en omgeving gemaakt. De kleuren huizen is heel apart om te zien. Ik vind deze kleuren wel heel erg mooi Gerda.Het lijkt wel of het in Oostenrijk zit. Dat is het niet. In DUITSLAND. Heel mooi daar. Jullie hebben genoten.
Fijne week gewenst.