donderdag 28 september 2017

GVSALM reis 2017: Asfeld


Asfeld bestond al in de 6de eeuw als het Merovingisch koninklijk jachtdomein "Erchreregum", en noemde oorspronkelijk E(s)cry (vandaar de naam van de herberg waar we geluncht hebben). Na de plundering door de Noormannen in 882-883 verrast koning Carloman ze in de nabijheid en richtte onder hen een slachting aan. In de middeleeuwen moest de burcht van de heren van Escry verschillende belegeringen en plunderingen ondergaan (14de tot 17de eeuw). 

Uiteindelijk is het stadje door de graaf van het nabije Avaux in 1671 na aankoop van het leen tot Avaux-la-ville herdoopt, en door zijn opvolger markies Bidal d'Asfeld in 1730 tenslotte tot Asfeld. In de nasleep van de Franse Revolutie werd het domein Asfeld in beslag genomen en is het kasteel gesloopt. Er is zelfs geen afbeelding van bewaard gebleven... 

Tijdens de Eerste Wereldoorlog was het front niet ver af en leed Asfeld en omgeving veel materiële schade. Nochtans bleef de barokkerk merkwaardig tijdens de voorbije eeuwen in alle conflicten van vernieling gespaard - zélfs in de Franse Revolutie! 

De unieke barokkerk Saint-Didier dankt haar stichting aan (het einde van) een oorlog (Verdrag van Nijmegen getekend te Gent 1679)... ontworpen door de Gentse Dominikaner broeder François Romain (bekend van zijn ontwerp van de Pont Neuf te Parijs) - de opeenvolging van open peristylium met zuilenomgang, campanile en een op antieke voorbeelden geïnspireerde rotonde (Pantheon te Rome) maken van deze a-typische theatrale barokkerk één van de merkwaardigste bakstenen bouwwerken van noordwest Europa...

De enkele foto's die ik er nam tijdens onze GVSALM-trip (klik) kan je hier (klik) bekijken.

19 opmerkingen:

Yova zei

Goedemorgen Gerda,

Het was vroeger heel erg geweest met deze oorlog. Dan zie je weer mooie gebouw van vroeger terug. Heel apart deze mooie gebouw. Het ziet ook goed uit. Mooie foto's heb jij gemaakt Gerda. Je leert van jou verhaal om te lezen hoe daar is. Ik wens jou fijne dag. PS: Vandaag krijgen te horen. Maar ik moet ook weg.❤

Yova zei

Hoi Gerda,
Ik moet zo weg om de twee jaarlijks borstonderzoek. Ik hoefde niet onder de mes hoor. Onze broer moet naar zk komen voor de hechtingen eruit halen. Dan krijgt het te horen van uitslag.
Ik hoop niks is.

torfs gilbert zei

Morgen , Gerda

blijkbaar en heel mooie kerk die veel heeft doorstaan, ondanks alle plunderingen,
en zo hebben wij weer wat bij geleerd
waar voor dank nog en fijne donderdag

John zei

Goeiemorgen Gerda,
Ja, die Noormannen en ook Vikingen kwamen nog eens ergens op hun tochten en dat ging dan niet altijd op een vriendelijke manier als ze ergens langskwamen. Ze hebben vele strijden gewonnen, maar zeker ook verloren.
Het is wel bijzonder dat de kerk er ongeschonden uit kwam. Het zal een heel degelijk gebouwd gebouw zijn.
Je hebt weer prachtige foto's genomen.
Ik wens je een fijne dag.

willyduvel zei

Weer heel sterke beelden Gerda Vraagje als het mag :die gemetste zuilen was daar iets binnenin ?? paal of zoiets Grts

Lies zei

Jullie maken toch supermooie reisjes, Gerda !
Lie(f)s.

willy zei

een wel heel merkwaardig kerkgebouw Gerda

vindt je niet in onze contreien

fijne dag

Marjolijn. zei

Mooie kerk met al zijn zuilen.
Fijne avond.

Anoniem zei

jullie maken leerrijke tochten hoor en dank voor de foto's.

A van de Aa zei

Een apart bouwwerk is het wel....
Gtje fijn weekend.

klaproos zei

die graaf had het mooi voor elkaar Gerda,
geweldig,
wat een prachtig domein en schitterende gebouwen,

feestje voor jou én mij :-)
xxx

pieterbie zei

Prachtig dit unieke stuk barok!

Lutje zei

Dag Gerda,
dit is inderdaad een mooie kerk
ik heb de bakstenen eens bekeken maar zie er niet echt iets merkwaardigs in, het is volgens mij gewoon e stijl van toen, maar ik ken er dus ook niks van
Een @->- voor jou.

Haba zei

Goede morgen Gerda, een mooi gebouw en gelukkig heeft het de verwoestingen overleefd.
Ik wens je een fijne vrijdag toe.

Terrebel zei

Wat imposant, lieve Gerda! Niet alleen de geschiedenis en het gebouw maar zeker ook de foto's. Dank weer voor het verrijken van onze kennis.

Anoniem zei

Een imposant gebouw dat je weer op zijn mooist naar voor brengt.

christiene zei

Een niet alledaags gebouw,door jou in beeld gebracht
heel bijzonder om dat ze zo niet meer gebouwd worden
bij mijn weten.........
Gerda wens je een mooi weekend!!
lieve groet
Christiene.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik wens je een heerlijke zaterdag toe.

Morgaine zei

Zeg iets... staat er onder de foto's, ik kan niet anders zeggen dan wauw, wauw, wauw, wat een prachtig monument, gebouw!

En natuurlijk een heel fijn weekend lieve Gerda!

X