donderdag 18 mei 2017

GVSALM reis 2017: monument voor Albert 1

Vandaag bezoeken we in Nieuwpoort het monument van Albert I aan de ijzersluizen 'Ganzepoot' met een gedenkteken van Julien De Ridder en en beeldhouwwerk van Karel Aubroeck.
Het monument van architect Julien De Ridder uit 1938 werd in 1974 gerestaureerd. Er is ook het centrum "westfront" in ondergebracht met een evocatie panorama van Alfred Bastien.
Het geheel is opgetrokken in baksteen gebakken met klei verzameld aan het front waarvan de stukjes ingebakken oorlogsschroot nog duidelijk zichtbaar zijn.
De foto's ervan kan je hier (klik) bekijken.

19 opmerkingen:

Yova zei

Wat heb je deze monument boeiend om te zien daar. Sluis kun je heel goed zien hoe het werkt. Ik denkt dat veel mensen niet weten. Westfront Nieuwpoort ziet indrukwekkend uit. Van binnen in museum zie overal uitleg bij. Dat is interessant om te weten. Mooie serie foto's heb je gemaakt. Fijne dag.

Haba zei

Goede morgen Gerda, weer een indrukwekkend geheel. Bij 'Nieuwpoort' denk ik en de meeste Nederlanders trouwens ook, aan het jaartal 1600, dat was met de geschiedenisles altijd makkelijk te onthouden. Maar nu zal ik dat enorme monument er ook bij denken, wat heb jij dat weer goed in beeld gebracht. Het idee om daar klei van de slagvelden voor te gebruiken is uniek.
Ik wens je vandaag een fijne donderdag toe.

Yova zei

Gerda ik had hoogtevrees. Ik kan namelijk niet tegen hoogte. Zelf op de trap staan ook niet. Het is zo erg bij mij. Angst...Maar we gingen gewoon door. Hoewel ik moest ieder keer naar de wc toe. Kabelbaan kan ik ook niet tegen.

Tine de Jong zei

Goedemorgen Gerda, Ik volg je bezoekjes al reageer ik niet altijd. Het was leuk om eens met jullie mee te wandelen in een ander Nieuwpoort want in Zuid-Holland is er ook ene en is ook een zusterstad van de Nieuwpoort die jullie bezochten. De foto's zijn stuk voor stuk heel indrukwekkend en een plezier om naar te kijken maar ook van te leren. Steeds ook geschiedenislesjes erbij en dat vind ik echt super want zo leer ik steeds meer. Ik was er vroeger op school helemaal geen ster in hoor. Ik wens je nog veel plezier en geniet ervan. Lieve groetjes Tine

torfs gilbert zei

Morgen, Gerda,
Weer en mooi reeks van foto's en uit leg,ik denk dat ik daar ook eens zal moeten heen gaan, maar het heeft altijd en dogma nietwaar!
eerst moeten er duizenden mensen sneuvelen om dat men later moet beseffen, en er aan denken dat het door die mensen is dat wij nu hier een beetje geluk hebben enik blijf de ham vraag stellen leert er dan niemand iets uit
nog fijne dagen en bedankt voor de mooie reeks

willyduvel zei

Weer een sterke reeks Gerda. Was een van mijn eerste schoolreizen en ben er sindsdien niet meer geweest Als ik dit zie weet 'k wat ik mis Mooi Grts

Anoniem zei

Een heel mooie reeks. Ben daar al dikwijls gepasseerd maar nooit binnen geweest. Een vergissing dus... Interessant om ook de omgeving te zien vanaf die hoogte.

Natasja zei

Wat een mooie foto's!! Nu weet ik hoe Nieuwpoort er uit ziet. Van die slag heb ik weleens gehoord. Ook die sluizen het water zo prachtig dat onbestembare. Prachtige serie!
Nb bedankt voor je lieve mooie eerlijke reactie op mijn blog. Ik ben idd niet echt verslavingsgevoelig en ga door de pijn heen. Hoewel ik soms weleens dacht als ik een fles zag staan ik neem een slok, maar deed het toch niet... Raar hè hoe hormonen of wat het ook is controle van je over nemen...

willy zei

een indrukwekkend monument op een bijzondere plek Gerda

de realisatie van het "westfront" moet wel een klein fortuin gekost hebben,

toen ik er was had ik het museum voor mij alleen...

en dat gaf me toch geen goed gevoel

knappe foto's heb je er gemaakt

Marjolijn. zei

Schitterende foto's meis...!
Fijne avond.

christiene zei

Een mooie serie Gerda van hier uit bekeken
dus nooit geweest,maar bij jou leer je altijd wel iets bij.
Groetjes Christiene.

Merel zei

Een heel mooie reeks Gerda
Bijna iedereen zal dit al wel eens gezien hebben
Ook ik dichtbij geweest maar nooit binnen in .... eerlijk.gezegd er nooit bij stil gestaan
Ik leer veel bij dankzij jou en Guido

Anoniem zei

Dat monument heb ik enkele jaren geleden ook bekeken en het is inderdaad indrukwekkend. Mooie foto's hoor.

Mirjam Kakelbont zei

Het monument heb ik eens bezocht. Lang geleden, toen ik nog lange afstanden fietste. Van Nieuwpoort in NL naar Nieuwpoort in België. Ruim 200 km. Prachtig weer hadden we en vlak voor we naar ons hotel reden, zijn we afgestapt en hebben een rondje om het monument gelopen. Het was een bijzondere plek. Vooral vanwege de locatie. Het is al meer dan 20 jaar geleden maar ik herinner het me nog goed. Leuk om de foto's ervan te zien!
Lieve groet.

Lies zei

Buiten komt me bekend voor, Gerda, binnen niet, 't is wel mooi !
Lie(f)s.

pieterbie zei

Dat heb je heel mooi in beeld gebracht die site.
Ik durf zelfs niet gokken hoeveel jaar het geleden is dat ik daar nog eens boven kwam.

OT: sorry voor de radiostilte aan mijn kant, ik verzuip gewoon.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik wens je een fijne vrijdag toe.

Morgaine zei

Wauw wat indrukwekkend, zo komt het al over op de foto, kan mij helemaal voorstellen hoe groots dit moet zijn en voelen als je er echt staat en bent.
Prachtig ook het uitzicht van boven, jammer dat het niet helemaal helder was, het moet immens zijn hoever je kunt kijken bij helder weer.

X

klaproos zei

wauw Gerda, hier wordt je wel heel stil en klein denk ik,
wat een indrukwekkende serie,
xxx