zondag 26 maart 2017

Zondag: bij-tank-dag

DE INZET VAN 'HI-TECH' WAPENS HEEFT NOG NOOIT EEN CONFLICT OPGELOST - TOEN NIET EN OOK VANDAAG NIET...

Begin april 1917 ging het grote Franse offensief in de Champagnestreek van start - fout ingeschat door generaal Nivelle - waarbij vier Franse divisies op een 80 km breed front tussen Soissons en Reims de Duitse stellingen aanvielen - maar zonder een definitieve doorbraak spijts de ruggensteun van (naar men schatte) 1 miljoen granaten afgevuurd op de Duitse Siegfriedlinie... De beruchte 'Chemin des Dames' werd veroverd, maar minstens 20.000 Franse soldaten lieten daarbij het leven. Het eindeloze bloedvergieten zonder merkbaar resultaat werkte demoraliserend op de troepen en deze sloegen aan het muiten - geïnspireerd door de aan gang zijnde Russische Revolutie. Het liep fout... Generaal Nivelle werd vervangen door de 'held van Verdun' - Maarschalk Pétain die een groter moreel gezag over zijn troepen had. Nadat de rust was hersteld konden de gevechten worden hervat. Pétain's 'moreel gezag' en het ‘herstellen van de rust’ bestond in het ter dood veroordelen van méér dan 550 'muiters' - waarvan effectief 50 zijn geëxecuteerd... Het verloop van de oorlog stond toen op een kantelpunt vermits door de vrede aan het oostelijk front tussen Russen en Duitsers deze laatste meer troepen aan het westelijk front konden inzetten. De Fransen waren oorlogsmoe zodat uiteindelijk op de steun van de Britten en de Canadezen moest gerekend in afwachting van de komst van de Amerikanen... 
(verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)

14 opmerkingen:

Haba zei

Oorlogen hebben nog nooit iets opgelost. Mijn vroegere leraar aardrijkskunde beweerde, dat het alleen een overschot aan jonge mannen oploste. Nogal cru natuurlijk, het zal je man of zoon maar geweest zijn die sneuvelde. De zon schijnt, ik denk maar eens een eind te gaan wandelen, het is er mooi weer voor en binnen zitten is zonde van de zon, deze zonnige zondag :)

Morgaine zei

En je blijft je afvragen waarom, ook in het nu, heb ik al vaker gezegd, pffffffff

Nou voor vandaag lieve Gerda, wens ik jullie een fijne zonnige zondag toe, de zon wil hier nog niet helemaal door breken ;-)

X

Anoniem zei

En het houdt maar niet op.
Leuk beeldje uit de verzameling.
Verder wens ik je een fijne zondagnamiddag.

Marjolijn. zei

Oorlog voeren heeft nog nooit geholpen.
Je kunt er alleen een grote verzameling van aanleggen.
Fijne avond.

Merel zei

Weer een mooiitem voor de verzameling
Alleen en ik blijf in herhaling vallen oorlog voeten blijft maar duren ergens in deze wereld

Cor zei

Er zal een nieuwe vredesbeweging moeten opstaan, zoals in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw. Het is weer nodig!
Prachtige miniaturen op de foto's.

Terrebel zei

Ik blijf erbij, lieve Gerda:
als geweld écht de beste manier was om een einde aan geweld te maken
zou er geen geweld meer zijn.

pieterbie zei

oorlog voeren lost sowieso nooit iets op, denk ik.

Ben een dagje te laat, maar mijn internet deed het gisteren niet toen ik de blogsjes wou gaan zien.

Haba zei

Goede morgen Gerda, we beginnen weer aan een nieuwe week ik wens je een heel fijne maandag toe.

Kay ♥ zei

Bijgetankt: deze brok van kennis en de nodige info is altijd toereikend ♥

Anoniem zei

die verzameling is onuitputtelijk. Prachtstukken weeral. Neen met oorlog zijn we nog verder van huis. Groetjes

A van de Aa zei

Nog ff langs.... na een top gezellig zondagje, wens ik je een fijne week ;-)
*Wink*

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik wens je een fijne dinsdag toe.

Albert y Mara fotoblog zei

Als pacifisten begrijpen wij helemaal jullie titel voor de bij-tank-dag:
DE INZET VAN 'HI-TECH' WAPENS HEEFT NOG NOOIT EEN CONFLICT OPGELOST - TOEN NIET EN OOK VANDAAG NIET...
We kunnen weer 20.000 doden toevoegen aan WO1, en we zijn nog lang niet in 1918.