zondag 4 december 2016

Zondag: bij-tank-dag

De Slag bij Verdun - één der bloedigste van de Eerste Wereldoorlog - zou nu honderd jaar geleden op 18 december 1916 eindigen met een Duitse nederlaag. De Franse verliezen aan gesneuvelden, gewonden en gevangenen bedroegen - spijts hun overwinning - 460.000  soldaten. Bij de Duitsers vielen 280.000 slachtoffers. De inzet aan Duitse zijde van manschappen en materiaal beïnvloedde de gevechten elders zowel op het westelijk als het oostelijk front. Zo werd de Slag aan de Somme op de hoogvlakte tussen Albert en Péronne midden november 2016 voortijdig afgebroken wegens het groot aantal verliezen (méér dan één miljoen slachtoffers), spijts de aanvankelijke stootkracht van de Britse tanks vanaf 15 september in dat jaar. 
Toen de Duitsers er hun eerste schrik overwonnen voor deze “Panzerdrachen”, werden verwoede pogingen ondernomen deze met moed der wanhoop “te veroveren”. 
Bijgaande iconische scène (die volgens verklaringen meermaals in de laatste twee oorlogsjaren plaatsgreep) werd op basis van samengevoegde foto’s en verklaringen van ooggetuigen door de bekende frontkunstenaar Fortunino Matania vereeuwigd.
Zie ook “De slag bij Verdun”  (klik).
(verzameling Guido Deseijn alias Leflamand)

22 opmerkingen:

Lutje zei

de slag van Verdun, dat heb ik nog ooit gehad in de les geschiedenis.
maar jij weet er natuurlijk veel meer over dan ik ;-)
ik wens je een hele gezellige zondag
Eén @->- voor jou

Ferry - Jacqueline zei

De slag van Verdun wist ik niet de naam. Er zijn zoveel soldaten verloren in de deze strijd. Ongelooflijk veel! Het is al 100jaar geleden gebeurt. IK hoop nooit geen oorlog komt. Wereld is aan slechter worden. Daar ben ik zo bang voor. Ik heb je linkje bekeken en hoe en wat. Foto van jou is heel ontroerend om te zien.

Fijne zondag voor jullie.

Haba zei

Goede morgen Gerda. Dus de kunst van fotoshoppen is niets nieuws. Heeft Matania deze ook gemaakt? En weet je ook wanneer de molotovcocktail tegen tanks in gebruik kwam?
Ja de slag bij Verdun is zelfs iets wat in Nederland bekend is,uit die verschrikkelijke oorlog.
Ik wens je een fijne zondag toe.

Anoniem zei

Verschrikkelijke tijden waren dat toen, letterlijk de hel op aarde voor die soldaten.
Fijne zondag Gerda en Guido.

John zei

Goeiemorgen Gerda,
Je moet er toch niet aan denken dat er weer zoiets hier zou plaats vinden...
En toch leven we in een tijd waar de spanningen weer zo hoog zijn. Nu zouden er volgens mij nog meer mensen omkomen door de veranderde techniek achter wapens.
De tekening is ondanks de gruwel enorm gedetailleerd.
Ik wens jou een fijne zondag

pieterbie zei

Het is dus overduidelijk dat de oorlogsvoerder heel veel mensen kapot gemaakt hebben.
Vreselijk, gewoon, het zijn allemaal misdadigers.

FRANK103 zei

Erg indrukwekkend en afschuwelijk, die eerste wereldoorlog. 480.000 Fransen en 280.000 Duitsers gesneuveld bij de slag om Verdun. Alsof het niets is!

willy zei

de hel van Verdun.. niet met woorden te beschrijven Gerda

prettige zondag

Terrebel zei

Vaak pure waanzin wat mensen elkaar aandoen, lieve Gerda. En waarvoor eigenlijk? De vraag 'Wanneer was de Slag van Verdun?' weten mensen vaak nog wel te beantwoorden. Maar de vraag 'Waarom was de Slag bij Verdun?' blijkt een stuk meer denkwerk te verlangen.

Marjolijn. zei

Afschuwelijke tijden waren het toen.
Hopelijk nooit weer.

Mooie dag vandaag.

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik ga weer aan de nieuwe week beginnen en wens jou ook een fijne week met als start een heerlijke maandag toe.

Morgaine zei

Ik wens dat men nu eindelijk eens leert van de geschiedenis en nu gewoon stopt met wat er nu allemaal speelt. Liefde, heb elkaar lief.

Zondag bij tank dag, werd dus Sint familie dag en dat was leuk lieve Gerda, zo heerlijk om met babynichtje die er nu nog niks van snapt voor het eerst te vieren, voor ons leuker dan voor haar natuurlijk, al vond ze al die nieuwe speeldingen die ze kreeg wel erg leuk :D

X

willyduvel zei

Heel erg ! Gerda en dat allemaal door een paar "slimmeriken" die het voor het zeggen hadden Héél erg Grts

A van de Aa zei

Enkel de dood kwam als overwinnar te voorschijn van de slachtvelden ....
Het weekend voorbij, wens ik je een fijne week.....

Merel zei

De slag van Verdun leerden we bij de geschiedenislessen
Het was er de hel

Haba zei

Goede morgen Gerda, later op de dag kom ik nog wel even kijken of je een nieuw log hebt neergezet. Voor nu wens ik je een fijne dinsdag toe.

Terrebel zei

Goedenavond, lieve Gerda!
Heb je gisteren en vandaag gemist.
Hoop dat alles wel is.
Liefs!
T

Haba zei

Goede morgen Gerda, ik wens je een fijne woensdag toe. Ik ga weer naar mijn kleindochter zoals gewoonlijk, hopelijk word ik niet ziek, want ik heb al een paar dagen een beetje last van mijn maag. Het lijkt wat te heersen een virusje ofzo. Maar vandaag zal het wel gaan denk ik.

Marlou zei

Ik ben even uit de running.
Computer stuk...
groetje, Marlou

Marjolijn. zei

Hey meis,
Hopelijk alles wel aan boord.
Maar het griepvirus kan ook zeker zomaar toegeslagen hebben.
Dat heeft de Sint vast niet meegenomen.
Maak het goed...!!

Tine de Jong zei

Goedemiddag Gerda.
Lang geleden deze lessen die ik op school eens hebt gehad. Ik was nooit zo goed in geschiedenis, dus leer bij jouw weer wat over de erge tijd van toen. Maar hoop, nee wens dat dit nooit meer zal geschieden. ik wens je verder mooie dagen Gerda want ben weinig online nu deze dagen daar ik het wat druk heeft. Heb dus mijn blog al afgesloten voor dit jaar met enige woorden.

Ik wens je nog gezellige posten hier die ik later wel zal inzien als ik wat tijd heeft maar ook vast fijne feestdagen al is het wat vroeg. liefs Tine

Lutje zei

Eén @->- voor jou